Midtvejs februar og dagen i dag byder på forårsvejr. Smukt solskin, ingen vind og en behagelig temperatur. Vintergækker og erantis står så smukt.  I mit eget forsøg på at leve sundere og være mere aktiv inviterede jeg mig selv ud på en løbetur, og da jeg har læst en del om bevidst vejrtrækning i forbindelse med træning og præstationer valgte jeg i dag at løbe med plaster for munden, så jeg kun trak vejret gennem min næse. Jeg er nysgerrig på, hvad det fører med sig.

Hvorfor valgte jeg at løbe med plaster for munden?

Det korte svar er, at en optimal vejrtrækning sikrer en effektiv energiproduktion. Jo mindre energi man forbruger under sin træning jo mere opnår man med færre kræfter. Man bliver mere udholdende og oveni hatten restituerer man hurtigere. Musklerne trives simpelthen bedre under de rette betingelser.

Før jeg blev bekendt med bevidst vejrtrækning har vejrtrækningen været en udfordring for mig. Både i dagligdagen og i forbindelse med træning. Vejrtrækningen har ofte været årsagen til, at jeg er stoppet med at træne eller gøre ting, der var vigtige for mig. Vejrtrækningen slog knuder for mig og gjorde det besværligt at gennemføre.

I dag støtter vejrtrækningen mig i alt, hvad jeg gør. Jeg er bevidst om min egen vejrtrækning og kan bruge den aktivt i mit liv.

Bevidst vejrtrækning under fysisk aktivitet

Uanset om vi er amatører eller træner professionelt har vejrtrækningen en meget stor betydning for vores udholdenhed og vores præstation og ikke mindst vores helbred og det er her bevidst vejrtrækning kommer ind i billedet.

Prøv at tænke over, hvordan du bruger din vejrtrækning. Jeg må indrømme, jeg tidligere ofte har trænet med åben mund og trukket vejret via munden. Det er ikke sundt for kroppen i længden at trække vejret gennem munden. Det stresser nervesystemet, kroppen, organer, muskler og celler.

Fordele ved bevidst vejrtrækning under træning

At trække vejret gennem næsen kræver tilvænning, men det kan lade sig gøre og jo mere man øver sig jo mere bliver man dus med det. Det kunne jeg også mærke på min løbetur i dag, hvor jeg valgte at løbe med plaster for munden for første gang. Det gik fint men, der er helt klart noget teknik, der skal arbejdes med.

Til en start kan jeg foreslå, man bruger næsevejrtrækning under opvarmning og under nedvarmning i sin træning. Dermed er det kun den meget intense del af træningen, hvor vejrtrækningen får lov at have frie tøjler.

Ved at træne bevidst med sin vejrtrækning får man en mere afslappet krop og det kan meget vel bringe bedre præstationer med sig. Man kan også udnytte vejrtrækningen for eksempel til fodbold, når man skal sparke frispark. Et frispark får mere power, hvis man udfører det på udåndingen fremfor på indåndingen. Det siger næsten sig selv.

Derudover sikrer man de bedste betingelser for kroppen i forhold til restituion, regenerering, færre skader og sygdom.

Til daglig underviser jeg mennesker i at trække vejret, skabe et godt grundåndedræt og få en optimal vejrtrækning. Jeg afholder forløb og workshops, hvor du er velkommen til at deltage.

Du kan læse mere om det på hjemmesiden under booking.

Jeg glæder mig til at trække vejret sammen med dig.